Werra - Weser cykelturen Juli 2013

Det sker engang imellem i ens liv, at man gør noget som man muligvis kommer til at fortryde bittert bagefter. Det kan være en række ord der ikke helt overlagt forlader ens mund, eller ideer som ikke er helt gennemtænkte. Det kan eventuelt også være lidt af begge dele. Uagtet hvad der måtte ligge bag, gælder det så om at gøre det bedste ud af situationen.

Ideen til denne ferie startede lidt som et uheld fra min side. Ferieplanlægningen havde ikke ligefrem været let, da jeg lige havde skiftet job og var flyttet til Tyskland. Pludselig havde jeg en chef stående i ryggen der tryglede om, at jeg fik booket noget ferie, men problemet var, at jeg ikke var den eneste i afdelingen der stod med det dilemma. Der skulle koordineres med "konen" og med kollegerne. Papirer afsendes og underskrives. Således gjort stod vi nu pludselig med næstn 14 dages ferie som vi ret beset ikke anede, hvad vi skulle bruge til.

© Fmlaursen.dk Jeg har flere gange foreslået "Konen", at vi skal til at besøge hendes familie noget mere. Dette forslag synes dog ikke rigtig at finde interesse, hvorfor jeg var nødsaget til at finde på noget andet og måske lidt mere interessant. Problemet var bare, at godt nok deler vi mange interesser - men ikke alle. Jeg havde igennem længere tid haft en uudnyttet invitation liggende til at besøge nogle bekendte i Bremen, og det synes jeg så ville være en god anledning til at besøge dem. Her bør jeg så ret beset nok indføre, at jeg er bosiddende lidt udenfor Dortmund, og for den uindviede der ikke lige gider slæbe et atlas frem, kan jeg så meddele, at afstanden til den nordlige del af Bremen er omkring 240 Km. Den slags er jo i vore dage med alle mulige former for transport jo ikke noget at snakke om. Men det var så her, jeg begik en fodfejl. Jeg foreslog "konen" at vi jo kunne cykle turen til Bremen. Jeg var klar over, at det ville koste et par overnatninger, men fordelt over et passende antal dage, ville etaperne jo være overskuelige - hvilket min bagdel sikkert ville synes var en god ide, og overnatning kan faktisk erhverves her i Tyskland til passende lave priser, hvis man da ellers lige gider kikke sig lidt omkring. Reaktionen kom dog uventet og med en kraft jeg aldrig har oplevet lignende. Og hvad værre var - jeg var klar over, at jeg ikke havde set enden på det hele endnu.

Med pegefingeren ført til kinden og med et blik sådan lidt mod loftet, bekendtgjorde "Konen", at det lød som en god idé, som der kunne bygges videre på. Det blik brød jeg mig bestemt ikke om. Problemet er, at "Konen" er vild med at cykle og for et par år siden har hun da også trampet langs Rhinen fra Schweitz og næsten til Dortmund og i øvrigt synes, at det var en god tur. Hvad skulle dette her så ikke ende med? Angstens sved begyndte at melde sin ankomst.

En aften da "Konen" alligevel skulle en tur i svømmenhallen fik jeg så opgaven lige at finde overnatningsmuligheder på diverse vandrehjem mellem Dortmund og Bremen. Måske ikke lige min form for overnatning, men da jeg ikke just forventede det helt store antal overnatninger, ville det sikkert også gå. I 3 Stive timer sad jeg foran PC'en og forsøgte at finde noget brugbart. Det viste sig ikke just nemt med mindre man ville have etapper der minder om dem man afvikler i forbindelse med Tour de France. Men det lykkedes. Mulighederne blev printet og med en vis stolthed lagt til rette på "Konens" skrivebord - og lad det være sagt med det samme - hun værdigede dem aldrig så meget som et blik...

© Fmlaursen.dk Dagen efter kom bomben så. Som et lyn fra en klar himmel kom meddelelsen så, at hun nu havde udtænkt en forbedret version af mit tankespind. Nu er det jo relativt, hvad en forbedring er - det afhænger jo af målet. Jo - vi kunne jo besøge hendes søster først (og dermed blev mit ønske om, at vi bør besøge hendes familie noget mere også opfyldt), og derefter via Werra og Weser floderne køre til Bremen og besøge mine venner. Dermed var vi jo nogenlunde ligeligt fordelt i interesser. Igen bør jeg nok her komme med en lille tilføjelse. Søsteren bor lidt udenfor Leipzig. Det begyndte at sortne for mine øjne. Foran mig så jeg et kort over Tyskland, og man skal ikke have kikket ret mange kort for at indse, at det her ville blive en noget længere cykeltur end mit oprindelige forslag lagde op til.

Der er situationer, hvor man bare skal erkende sit nederlag. Og dette var så en af disse situationer. Jeg havde fortalt mig, og straffen faldt nu. Men det er jo så ikke det samme som at man skal acceptere alt uden at indgå kompromisser. Jeg kunne nemlig godt se en mindre udfordring i det nye oplæg. Tag nu f.eks. Kassel bakkerne som jo skulle forceres. Med oppakning på cyklen ville det blive en kamp at komme til Werra Flodens udspring. Derfor blev kompromisset at vi skulle starte fra Eisenach og - heldigvis - ikke fra Leipzig.

Nu var der så lige en detalje tilbage. Jeg havde ingen planer om først at cykle til Leipzig - og her var det så at jeg for anden gang bare måtte bide i det sure æble og acceptere verdenssituationen. Hvem der kender min veninde ved, at det at rejse med tog er en himmelsk oplevelse. Hvem der kender mig ved at det er at bringe mig en tur igennem helvede og tilbage igen. Men ret skal være ret - jeg så faktisk ikke andre muligheder end at forsøge at blive transporteret af Deutsche Bahn.

Nuvel - Konen planlagde togkørslen, og sammen planlagde vi overnatningerne som partout skulle være på Vandrehjem så vidt det overhovedet kunne lade sig gøre. Nu havde jeg jo øvet mig i forsøget på at finde overnatninger mellem Dortmund og Bremen, så det skulle da ikke blive nogen sag - men så kender man ikke de tyske vandrehjems hjemmeside. Dette lykkedes dog i rimeligt omfang og kun én nat ville vi blive tvangsindlagt til at overnatte privat. Fra nu af var der ikke andet at gøre end at smile og tage det hele som det kom. Min gode gamle Everton damecykel som jeg har arvet fra min far blev pudset og påmonteret et par billige og ikke ligefrem nye cykeltasker fra Aldi. Nu var det så bare at vente på dagen.

Disse sider beskriver så denne tur og de oplevelser der følger. Hvis du føler, at du kan spore en vis sammenhæng med Jørgen Leths gode gamle film om en "Forårdag i helvede", er det ikke helt utilsigtet - men måske ikke helt korrekt. Hvis du synes jeg lyder meget negativ skyldes det min baggrund i det jyske. Det er altså bevist, at jeg formulerer mig som jeg gør, men samtidig også bare min humor. Jeg håber du kan se igennem med dette, og jeg ønsker dig al mulig fornøjelse med at læse disse sider. Hvem ved - måske du også hermed lader dig inspirere til en mindre fodfejl...