Brocken

Hvert år til Sct. Hans sender vi danskere en sværm af hekse på vej til Bloksbjerg. Men hvor mange ved egentlig hvor Bloksbjerg er? Det finder man ud af når man nærmer sig Harzen sydfra. Pludselig handler alt om hekse. Man kan ikke gå ind i en forretning uden at se en dukke i øjnene, der er udformet som en heks i sin bedste alder. Det vil altså sige, at det må være lige her i nærheden. Lang historie kort - Bloksbjerg er det, der i Tyskland er kendt som Brocken. Det højeste punkt i den nordlige del af Tyskland. Lige godt og vel 1 km over havets overflade - og lige over trægrænsen finder man dette punkt. For det vandreglade folk samt folk der elsker at køre med dampdrevne tog, er dette et sted der så afgjort bør besøges.

En rejse i tid

© Fmlaursen.dk En tur til Brocken med et godt gammeldags damplokomotiv bør startes i Nordhausen. Der er én afgang om dagen, så kommer man for sent må man tage af sted igen dagen efter. Det er jo alment kendt, at man i Tyskland er glad for at lege med model-lokomotiver, men det er denne leg kørt helt ud i ekstremerne. Der er tale om restaurerede tog, og det skal med det samme siges, at der er tale om flotte restaureringer. Togene er relativt små, men de trækker ganske glimrende. Det drejer sig om mere end ét tog - ja faktisk er der ganske mange, og banen er ganske kompleks og drives som en helt selvstændig jernbane. Vi taler altså her nostalgi for feinschmeckere. Ved enkelte banegårde kan der forekomme at være orkestre der forsøger at genoplive musik fra "den gang", og ofte findes der ved de enkelte banegårde små pølsevogne, hvor man lige kan få stillet den værste sult. Turen vare ca. 3½ time hver vej, og på turen her bliver der solgt snaps (og der gives en ikke uvæsentlig opfordring til at drikke denne mere eller mindre med det samme. Det er værd at bemærke, at der i den normale togdrift i Tyskland ikke må nydes alkohol, men her på "smalsporsbanen" gælder der tilsyneladende helt andre regler. Jeg skal dog her sige, at jeg ikke så nogen der begyndte at synge eller på andre måder begyndte at udvise en adfærd der viste, at de havde drukket for meget af denne heksebryg.

© Fmlaursen.dk Undervejs på turen orienteres man over højttalerne om det man kører forbi. Turen er ret så meget brugt, og der var på turen jeg var på, flere vogne der var reserveret. Billetten er relativt dyr, og der er enhedspris på hele turen, hvorfor man lige så godt kan få det meste ud af turen og tage med fra turens startsted - Nordhausen. Turen er i starten måske lidt flad og kedelig, men efter små 30 km begynder det ellers at gå op igennem bjerne i de mest idylliske omgivelser man lige kan forestille sig. Undervejs gøres der et relativt langt stop, hvor der skal hældes små 8 kubikmeter vand på toget, og mon ikke også der lige efterfyldes lidt kul. Man kan fra perronen følge hele denne process, og for de der synes den slags er sjov (og det var der en hel del der var), var der her også rig lejlighed til at rende rundt og tage billeder af detaljer på disse lokomotiver samt togvognene. Det var i det hele taget sjovt at se, hvordan ellers voksne mennesker gik helt i barndom over al denne grove teknik.

Toppen er nået

© Fmlaursen.dk Når man ankommer til Brocken er det første man opdager, at det er markant koldere her oppe på toppen. Det er faktisk rigtig koldt. Er man heldig er det en dag med en god udsigt, men det er mere standarden at det er så tåget at man dårligt kan se en hånd for sig - det er altså værd lige at checke vejrudsigten inden man drager løs. Er sigten god kan man se over 200 km ud i horisonten, hvilket er ganske imponerende. Der er bygget nogle store bygninger på toppen. Heraf er det mest besøgte nok udsigtstårnet. © Fmlaursen.dk Denne er lidt af en pengemaskine, da man skal et par etager op, og hertil er der lavet en elevator, hvor man skal slippe nogle Euro for at komme med. Trappen må man "uvist af hvilken grund ikke bruge". Ved siden af udsigtstårnet står der en radio mast af ganske imponerende dimensioner, og sidst men ikke mindst er der en bygning med en udstilling (som jeg ikke nåede at se). Her er vi så ved en af turens helt store udfordinger. Opholdet her på toppen er forholdsvis kort. Grundet forsinkelse på togdriften havde vi mindre end en time, og normalt vil man kun have 1½ time på toppen. Det er lige lidt nok, men hvis man er god til bens kan man dog nok nå det. Husk at gå til toget i god tid, da der er mange der vil med tilbage, og det er ikke sikkert, at der er siddepladser nok. Det er ganske vist hyggeligt - og flot - at stå mellem vognene og kikke på naturen man kører forbi, men det er i hvert tilfælde i starten rasende koldt. Der skal her lyde en opfordring til - selv i sommermånederne - at tage godt med varmt tøj med på en tur herop.

Vandreture

Der er i området et utal af muligheder for nogle skønne vandreture. Stierne virker gode og velholdte, og man vil med overvejende stor sandsynlighed ikke føle sig alene, da det at vandre virker som en meget yndet fritidsaktivitet. Hvor langt man vil vandre er helt op til en selv, men man bør overveje at time sin vandring, således at man kan komme med toget ned igen. I udsigtstårnet er der ganske vist et lille hotel - men jeg skal her undlade at nævne, hvad det koster at overnatte her...

Sidst men ikke mindst skal det opfordres til at tage et rigtig godt fotografiapparat med og gerne også en kikkert. Der er meget kønt her på toppen, og man skal ikke lede længe for at finde passende fotomotiver.

Links

http://www.hsb-wr.de
http://www.harzlife.de/top/brocken_harz.html
http://www.wikivoyage.org/de/Brocken