Cykelferie

På en cykel kommer man dejligt tæt på naturen. Tempoet er sjældent så højt, så man har rigtig god tid til at se verden man passerer. Ofte møder man andre med samme interesse, og sidst men ikke midst er det at cykle en dejlig konditionsgivende sport/hobby som man kun får det bedre af. Tyskland har når det gælder om cykling en masse at tilbyde. Umiddelbart synes Tyskland mere at dreje sig om hurtige biler, men kommer man lidt væk fra Autobahn, da finder man ofte nydeligt afmærkede cykelruter. Der er ofte ruter der er lagt langt fra vejnettet og det giver selvfølgelig mulighed for at se en masse man normalt ikke ville se. Turene går ofte igennem vidunderligt smukke landskaber og små idylliske byer. Nogle ruter er desværre også en anelse kommercielt lavet, således at man tvinges forbi så mange forretninger som muligt, men det er jo ikke et krav, at man køber ind på turen.

Hvilken cykel

Det store spørgsmål er ofte, hvilken cykel man skal medtage. Tja - det afhænger jo lidt af ruten man vælger at køre. Personligt klarer jeg turene på en 15 år gammel damecykel med 7 indvendige gear. Andre kører rundt på toptrimmede touring cykler og nogle sågar på ryttercykler som gør selv cykelrytterne ved Tour de France misundelige. Det afhænger altså meget af ens intensioner. Skal jeg komme med forslag vil jeg dog foreslå at undgå ryttercyklerne. I mange mindre byer specielt i østtyksland er der toppede brosten. Andre steder kører man igennem skove, hvor der kun er en fugtig skovsti. Altså gerne en lidt længere cykel med lidt bredere dæk - uden at jeg af den grund vil anbefale mountain bikes eller lignende. Kikker man på den jævne Tyskers cykel tror man ofte ikke sine egne øjne. Uden oppakning vejer de ofte omkring 18 kg. De er udstyret med et hav af lys og dynamoer og i nogle tilfælde synes det også nødvendigt med cykler med støddæmpere i forgaflen. Tyskerne har en helt anden indstilling til en cykel end Danskerne. Jeg skal her ikke sige, hvad der er mest rigtigt. Blot konstatere, at jeg med min gode gamle havelåge som vejer 11 kg uden oppakning også kommer frem - og det vel at mærke uden at cyklen skal renoveres efter en 2 ugers cykeltur.

Hvem møder man

En ting har overrasket mig på de cykelture vi har taget i Tyskland. Det er antallet af pensionister der tager disse lange ture. Ofte ser man typisk kvindelige cyklister over 70 på toptrimmede racercykler kørende op ad bakke i et tempo som vil kunne tage pusten fra selv den mest entusiastiske cyklist. Det er dog - jeg havde nær sagt - ikke den typiske cyklist. Langt de fleste er ganske normale mennesker som nyder en cykeltur igennem landskabet. Man møder alt fra familier og foreninger til enkeltpersoner der ønsker at opleve landet fra en sadel.

Overnatning

Er man til vandrehjem er der med en let hånd spredt de såkaldte Jugendherberg over stort set hele Tyskland. Ofte placeret ca. 60 km fra hinanden giver det mulighed for nogle passende dagsture. Skulle det en enkelt gang ikke være tilfælde, da er det også udbredt at man udlejer et værelse med et par senge under primitive forhold. Dette gøres som regel for ganske få Euro per nat. Går det helt galt er der også massevis af mindre hoteller med et begrænset antal stjerner, hvor priserne også er til at komme om ved. I det hele taget har jeg/vi ikke haft problemer med at finde overnatning på de længere ture vi har gennemført. Det er dog en god idé at planlægge i god tid og booke i god tid. De fleste steder har booking muligheder over internettet.

Krav til cyklen

En cykel der er godkendt i Danmark er som hovedregel også godkendt i Tyskland. Man har dog her et krav til lys på cyklen som vi ikke har i DK. I 2014 blev det efter lang tids ævl og kævl i parlamentet vedtaget at man godt må bruge batteridrevne cykellygter. Dog blev det også beslutte, at det er et krav, at disse drives af genopladelige batterier! Man skal nok være Tysker for at forstå den pasus. Cykellygterne på ikke blinke! - men år det er sagt, ser jeg i det daglige mange der kører med den slags lygter.

I det følgende har jeg forsøgt at lave nogle korte beskrivelser af de ture vi har valgt at køre. Der er korte og længere ture imellem. Jeg håber disse beskrivelser kan tjene som motivation for andre til at prøve noget lignende.