Dag 7 - vi dykker igen.

Vi skal for en gang skyld ud og dykke, og jeg har ikke sovet ret godt. Vågnede kl. 02:00 og kunne dårligt blinke frem til kl. 05:00. Men så skal jeg da ellers love for, at det gik glimrende med at sove. Problemet var bare, at vi skulle op kl. 07:00, og det var jeg bestemt ikke klar til - og ret beset havde fruen heller ikke sovet ret godt, så hun var i nogenlunde samme situation. Men det lykkedes.

Morgenmaden er ved at være en rutinesag. Der udvælges stilsikkert fra buffeten, hvorfor morgenmaden afvikles i en fart. Og det er godt så, for vi er lidt bagefter i dag. Det gør det selvfølgelig heller ikke bedre, at jeg glemmer mine solbriller og må tilbage igen efter at vi er halvvejs nede ved havnen. Men sådan er dét bare.

I dag er det blæsende. Ok - blæsende er måske nok et lidt voldsomt udtryk, men det lufter ganske godt. Den slags giver bølger, og bølger er der nok af. Om det er grunden ved jeg ikke, men turen går mod vest langs kysten i ca. 30 minutter. Her bliver der kastet anker ved en pynt ganske tæt under land. Vi breafes om, at der på 40 meter vand ligger et prepareret vrag, og den slags må jeg tilstå gider jeg stadig ikke. Vi tager derfor på en længerevarende svømmetur rundt på stenrevet. I guder, hvor er dette site kedeligt. På næsten 70 minutter forsøger jeg mig 3 gange som fotograf. Der er bare intet at fotografere. Alt hvad der bare minder om fisk er væk og over alle bjerge. Ingen fisk kommer tættere på end 10 meter. Vandet er i øvrigt her markant koldere end det vi har været vant til de sidste par dage. På dybden måler vi famøse 26 grader. Det er 4 grader lavere! Jeg bliver pludselig igen rigtig glad for min 7 mm Cressi Våddragt, og fruen irriterer sig over, at hun har smidt "bukserne" (til hendes 2 delte våddragt). Jeg skal tilstå at jeg er lidt muggen over dette dyk. Det har været spild af god bundtid og spild af Euro.

Hjemme på hotellet igen hopper fruen i poolen alt imens jeg ordner et par praktiske sager. Da jeg er færdig ligger jeg mig også ned til poolen. Solen bager ned - men helt så varmt som de andre dage er det bestemt ikke. Det er som om der er ændring på vej.

2 timer får også ende, og vi går derefter ned til båden igen. Vi aner intet om, hvad der venter os, ud over at bølgerne nok skal forsøge at manipulere med indholdet i min mave. Om det er fordi jeg i går har spist lidt ingefær skal jeg ikke kunne sige, men bølgerne formår ikke at få mig til at ofre mig til Poseidon. Vi sejler stort set stik syd, og vi lander et sted, hvor vi - altså fruen og jeg - var for en 3-4 dage siden. Alt imens de andre breafes kryber vi i neoprenen - fruen denne gang klog af skade iført underdelen til hendes våddragt - og før de andre når klargøre deres udstyr, da er vi i baljen.

© Fmlaursen.dk Her må jeg så smågrine lidt, for vandet er igen blevet dejligt varmt - altså tæt på de 30 grader. Altså skumsveder fruen igen. Jeg må sige, at jeg nu er nået til det tidspunkt, hvor en 7 mm våddragt er passende. Jeg har altså uagtet vandets høje temperatur formået at køle kroppen lidt ned :-). Vi dykker rundt om pynten, hvor et sødt lille fyrtårn holder til og om på den anden side. Her er der lidt fiskeliv, og uvist af hvilken grund er de ikke helt så generte som de andre steder vi har været. Det resulterer i et par billeder i kassen. Den slags kan vi lide. Vi kommer på tilbagevejen over et område med græs, og også her er der lejlighed til teste kameraernes ydeævne. Vi hygger os faktisk og det bliver da også til 5 kvarters bundtid. Vi var med afstand de første der sprang i vandet, og vi er med afstand de sidste der kommer ud af vandet. Dårligt nok er vi ude af vandet trækkes stigen ind, og turen hjemover indledes. Dette er vi ved at være lidt trætte af. Det er ikke nemt at klæde om i 1 meter høje bølger. Da vi når havnen er jeg derfor stadig kun iført speedos og bare tæer. Men sådan skal det nok bare være. Man kan skynde sig at blive færdig med sit dyk og så ellers hygge sig på båden, eller nyde sit dyk og så kæmpe med at blive færdig med sine gøremål inden havnen er nået.

Vi vælger at aflægge dykkercentret et besøg. Det har vores nye venner fra Bayern også valgt. Så her er der liv og glade dage. Jeg hjælper lidt til med at slæbe flasker - det mener vore venner vist, at de har betalt for. Jeg er derimod glad for at få lidt anderledes bevægelse. Jeg bestiller en Bitter Lemon sodavand til at skylle dagen ned med. Vi har det vældigt hyggeligt i en times tid til halvanden - for så vidt at vi dårligt nok forstår hvad der bliver sagt. Herefter er det hjem og skylle badetøjet og gøre fotoudstyret klar igen til dagen efter.

Aftensmaden er igen glimrende. I første omgang troede vi, at vi skulle have "Pulled Pork", men det undrede mig alligevel, at vi skulle kunne få noget sligt her i Tyrkiet. Jeg tror ikke at Svin er på madpyramiden her. Det viser sig dog i stedet at være kylling i en eller anden form. Særdeles enkelt krydet - salt og peber - men alligevel meget lækkert.

Vi slutter dagen af med en spadsertur igennem byen og derefter en tur langs alle hotellerne i byen. Klokken er næsten 22:00 inden vi kommer hjem. Det gælder derfor om hurtigst muligt at komme til køjs. Noget kunne tyde på, at morgendagen bliver lang. Vi tager igen ud og dykke (omend jeg faktisk ikke rigtig gider mere). I morgen er det en halvdagstur og om aftenen kan fruen - skulle hun få lyst, tage på et natdyk.