Dag 4 - En anderledes dag

Vi har aftalt med MAVI Diving, at vi i dag tager på en slags heldagstur - med den forskel, at det ikke er en heldagstur. Ja det er lidt rodet, men for at holde udgifterne nede og indtjeningen oppe, er man nødsaget til at gribe til den slags, da vi kun er 3 betalende gæster på båden.

Natten har igen været tæt på ulidelig varm. Iført Adam og Eva kostume ligger vi blottet for et åbent vindue, og sveden løber af os i et væk. Om morgenen kan sengetøjet vrides. Det er derfor nødvendigt henover natten lige at vågne et par gange og indtage en halv liter vand eller mere. Jeg har besøgt flere varme steder på denne jord, men Kas er nok noget nær rekorden. Jeg kan ikke erindre, at jeg har været et sted, hvor jeg har svedt så meget. Måske i Thailand, men på en eller anden måde gjorde det mig der ikke noget. Bonaire kan også være slem - de første 2 dage, men så er man også tilpasset. Her er det blevet lidt af en besættelse.

Morgenmaden ligner den fra de forgående dage. Der er igen kommet lidt groft brød på programmet - hvilket jeg selvfølgeelig øjeblikkelig gør brug af. Vi har vist allerede nogenlunde skudt os ind på en standard morgenmad. Det tager i hvert tilfælde ikke lang tid at udsøge det vi ønsker at få at spise. Egentlig har jeg kun en ting at udsætte på morgenmaden her. De har noget der til forveksling ligner Nutella - men det er IKKE Nutella! Læsere der har læst mine tidligere rejseberetninger vil vide, at Nutella for mig er et grund-næringsmiddel. Noget der bare hører til morgenmaden. Jeg indtager ikke uendelige og uanede mængder af denne Chokolade-erstatning, men jeg vil gerne have mit stykke brød. Ellers er det ligesom ikke rigtig morgen. Men det må jeg så nok se om jeg kan lære at leve med de kommende dage.

Vi har afsat morgenen og en pæn del af eftermiddagen til at komme ud og dykke. Normalt er båden fra Mavi Diving 2 gang på havet i løbet af dagen, men da vi kun er 3 personer der skal afsted, kan det ligesom ikke rigtig betale sig. Vi har derfor aftalt, at vi tager af sted og får et formiddagsdyk, hvorefter vi tager videre til det næste sted umiddelbart derefter. Dermed spares der lidt brændstof. Sådan lidt ud fra devisen - hvad der er sparet er tjent. Og for os er det faktisk helt i orden, da vi gerne vil på grønt-markedet som kun er åbent om fredagen.

Dagens første dyk går til 42 meters dybde. Det er sådan ca. 17 meter dybere end det jeg personligt har sat som maksimum dybde - men det er der jo ingen der spørger om. Ydermere er vi blevet advaret om, at vi vil gå i deko. Det er så også kun tredie gang på mere end 25 år, at jeg havner i den situation. Det siger måske lidt om det dykning der laves her. På mange måder er det simpel dykning. Sigten er god, temperaturen er høj - men strøm kan man møde i passende mængder og så kan det altså også blive temmelig dybt. Og sådan er det bare. Første plads, hvor vi skal dykke, kaldes - oversat til Dansk - Bjørnens Røv. Der er en klippeformation her, der i en lidt vild fantasi kan give det indtryk at man kikker på en bjørns mindre flaterende bagside. I princippet er der 2 destinationer her af interesse. Den første er en tunnel som har sin begyndelse på 28 meter vand og som så har sin udgang på 41-44 meter - sådan lidt afhængig af om man kommer ud ved "loftet" eller ved "gulvet". Angiveligt er der et par rejer i bunden af hullet - men dem fik jeg nu aldrig øje på - og i bund og grund er jeg også ligeglad. Ude af hullet kan man så vælge at svømme til den næste attraktion som er på 36 meter vand og kendt som Bjørne Røven. Det er også en hule i klippevæggen med et par rejer. Vælger man denne kombination, da skal man påregne omkring 20 minuters dekompression - og den slags gider jeg ikke, så da vi kom ud af tunnelen gik det for mig i et passende kontrolleret tempo til omkring 19 meter, hvor jeg af min computer fik at vide, at jeg nok skulle regne med ca. 3 minutters deko på 3 meter. Det kan gå an - men så gider jeg altså heller ikke hænge der længere. Fruens computer er lidt mindre konservativ, så det var lidt en opgave at få hende trukket op på lidt lavere vand. Der var noget der skulle fotograferes og det tager jo den tid det tager. Lang historie kort - det blev til et dyk på over 60 minutter og sikkerheden helt i top fra vores side. De der havde valgt at blive lidt længere på dybden måtte gå noget tidligere op, da luftbeholdningen ikke rigtig kunne følge med. Lektion - vil man have et dejligt langt dyk, da undgå at dykke dybt!

© Fmlaursen.dk Dårligt nok var vi kommet op i båden da sejlede vi videre til næste punkt på dagsordenen. Hvad alle disse steder hedder aner jeg faktisk ikke, og i bund og grund er det jo også grænsende til ligegyldigt, men guiden/indehaveren måtte blive i båden på grund af tandsmerter. Dermed blev fruen og jeg udnævnt til (ubetalte) guides grundet vores uddannelsesniveau. Vi fik en quick-breafing og da der var gået en times tid med overfladeinterval, da fik vi en venlig anmodning om at komme i gang med at dykke. Stedet ligger ved nogle små øer ikke langt fra vores første dyk i går - og ikke langt fra den Græske ø der ligger tæt på land her. I dag var der næsten ingen strøm - nå ja - næsten er relativt, strøm var der, men den var til at svømme imod. Vi havde fået en trediemand med - en familiefar bosiddende et eller andet sted i det Sydtyske. Han var bange for ikke at kunne leve op til vores standard, men han fandt nu ret hurtigt ind i rytmen, og gav bagefter indtrykket af, at han havde lært at dykke på ny ved at følge os i en times tid. Dykning er nemlig ikke bare et spørgsmål om at dykke dybt og hurtigt. Vi foretrækker beskeden dybde og længere bundtid - og så fotograferer vi en del. Dermed havde vores nye makker tid til at kikke i de sprækker og huller han normalt bare ville være svømmet forbi. Det blev vist noget af en AHA-oplevelse. Enden af det hele - næsten 70 minutters bundtid og en del set - om end fisk stadig synes at være en mangelvare.

Da vi allerede var tilbage i havnen omkring kl. 14:00, gik det hurtigt tilbage til vores hummer på Hotel Phellos her i Kaş. Vi tog et hurtigt bad og så gik vi til det lokale Grønt-marked som angiveligt skulle være noget helt for sig selv. Det viste sig at være en blanding af grønt-marked og loppemarked. Vi fik købt krydderier til lang tid fremover - og for en mindre formue. Så nu kan der kokkereres det næste års tid uden at det skal skorte på smag.

Vi besluttede os for at få et glas appelsinsaft. Friskpresset. Men selvfølgelig blev vi snydt så vandet drev (i bogstaveligste forstand). Det var halvt vand og halvt appelsinsaft hvis ikke ligefrem 2/3 vand og 1/3 appelsinsaft. Og det til 6 TL. Ja ja - man siger jo at den smarte narrer den mindre smarte. På dette punkt må vi så nok konstatere, at vi var de mindre smarte - og det til trods for, at vi pointerede, at det skulle være uden vand/isterninger. Til gengæld får samme sælger nok ikke solgt ret meget appelsinjuice til os næste gang vi kommer og så var det måske alligevel ikke en god forretning.

Herefter gik det til vores dykkercenter. Sagen er den, at vi i morgen vil være de eneste der kunne være interesserede i at komme ud og dykke. Og at starte den båd op bare for os 2 synes vi er lidt dumt. Dykker-mutter siger dog, at det ikke skal holde os tilbage. Men det gør det nu - og der er jo andet vi godt kan få tiden til at gå med. Vi aftaler, at dersom andre melder sig, da vil hun placere en besked ved receptionen her på hotellet, hvor vi bor. Vi har dog ingen forventninger i den retning. Vi finder også ud af, at dykkercentret måske ikke er helt med på noderne. Vi havde en forventning om, at vi kan betale med kreditkort - men den slags moderne betalingsformer er ikke velset her. Her er det kolde kontanter der tæller - og dem skal vi nu ud og se om vi kan skaffe et eller andet sted. Vi har kun begrænset med Euro med, og TL har vi også kun i begrænsede mængder. Det kunne hun nu godt have advaret os om i forvejen - men sådan skulle det ikke gå. Det bliver dyrt i vekselgebyrer og dårlig vekselkurs, men sådan er dét bare.

I stedet er det tid til at Fruen får en solid gang massage. Siden vi rejste fra Dortmund og faktisk et par dage før, har hun klaget over ondt i ryggen. Med mit beskedne kendskab til massage, som jeg gerne vil udvide på diverse kurser jeg alligevel aldrig har tid til at deltage i, da har jeg kunnet konstatere, at det er muskulære spændinger, men jeg kan ved den søde grød ikke finde musklen i ryggen der gør knuder. Vi er blevet anbefalet at besøge en lokal massør der også agerer instruktør indenfor en helt speciel retning af massage. Reiki massage. Han viser sig at være en totalt hyggelig fætter, og han kaster sig straks ud i opgaven. Det viser sig at spændingerne ikke stammer fra ryggen, hvor smerterne egentlig er, men fra den ene "røv-balle". Det siger jeg bare - fruen får den helt store tur og bagefter går hun på skyer. Vores nye bekendtskab her proklamerer, at det vil kræve en behandling mere før det er væk - så vi aftaler at komme igen i morgen kl. 10:00.

Aftensmaden består i aften af fisk med spagetti. Det er måske ikke alle der finder det en super blanding - men jeg synes nu det gik ganske godt. Jeg klager ikke. Betjeningen mangler vist lommepenge/drikkepenge. De springer for alle gæster i aften så det næsten er pinligt.

Vi slutter dagen af med at vaske lidt tøj. Bare et par t-shirts og sådan. Det tager vel 15 minutter og så kan vi indvie den nyligt ophængte og medbragte tørresnor. Den slags vejer ikke ret meget og gør at man kan spare en masse bagage. Hotelværelset har en balkon, og her er der nogle solide vægge ind til naboerne. Her kan vi glimrende hænge vores snor op. Så varmt som det er her, da vil det meste også være tørt når vi "friske" springer ud af kanen igen i morgen tidelig.

Enhver dag har det med at ende - og således også denne. Efter at have ryddet op går det til køjs - en god dag er afsluttet alt for hurtigt. Vi er selvfølgelig spændte på, hvad morgendagen bringer.