Kajak

En af hovedpunkter på vores liste over ting vil absolut ville prøve var at ro i Kajak mellem klipperne i Phan Nga bugten. Vi var dog på vores hotel ligesom placeret et forkert sted. Der var derfor ikke andet at gøre end at finde en rejseudbyder der kunne få os på den anden side. Rejseselskabet Jahn Reisen havde denne mulighed, men umiddelbart virkede prisen lidt opskruet så vi gik på jagt blandt det utal af små rejsebureauer der var uden for Resortet. Enkelte af disse turistbureauer havde officielle godkendelsesnumre fra den Thailandske stat, så vi vurderede, at det nok skulle være en eller anden form for garant for kvaliteten. Prisen var fastsat på forhånd og kunne læses direkte i de brochurer der lå fremme. 2600 Baht pr person fattigere var turen booket. Nu skulle det så blive spændende at se hvad det indebar.

Taxi-turen

Vi var kommet lidt udenfor sæson, så der var ikke noget der hed tysk rejseguide. Vi måtte klare os lidt på egen hånd. Vi blev tideligt om morgenen afhentet af en taxi - og frygtede egentlig det værste efter at vi havde afprøvet de lokale taxi som jo i bund og grund bare er pickup's med sæder på ladet. Men sådan skulle det ikke være. Vi blev hentet i en Toyota 4-hjulstrækker. En Model jeg aldrig har set før. Indvendigt med læder overalt og med en frisk - men noget rygerlungehostende - ung chauffør. Vi blev oplyst at turen ville tage mellem 45 minutter og 1 time (dette synes at være standardsvaret når man spørger om hvor lang tid noget tager), men tog i virkeligheden 1 time og 15 minutter. Vi blev kørt af naturskønne veje til Phan Nga bugten. Naturskønne veje betyder dog her desværre også at vejene var af noget skummel karakter, og der var da her også huller så dybe, at vi til tider kunne have bevæget os hurtigere frem til fods. Men det var jo alt sammen en del af oplevelsen. Vi blev kørt helt ud på en Pier, hvor der for enden lå en stor båd, hvor vi blev losset om bord som nogen af de sidste. Om bord var der en stor gruppe Russere - som dog skal roses for deres rolige adfærd - Japanere med så mange kameraer hængende om halsen, at de dårligt kunne blive solbrændte og en enkelt Indisk familie som tydeligvis kom fra en lidt højere liggende kaste. Efter en kort breafing på et tvivlsomt engelsk og på russisk gik det mod nord mod James Bond Island

James Bond Island

Sejlturen til James Bond Island er en af de smukkeste - hvis ikke dén smukkeste - jeg nogensinde har deltaget på. Desværre var det lidt diset, hvilket tog toppen af oplevelsen, men udsigten til de smukke klipper var ikke til at tage fejl af. Kameraet var næsten rødglødende. Alle sad med åben mund og polypper og nød denne scene. Turen varede igen ca. 45 minutter + lidt ekstra tid, og da vi nåede til vejs ende var vi omgivet af turbåde og massevis af "Longboats" med deres voldsomme moterer, hvis eneste mål var at fragte turister fra tourbådene ind til øen. Dette var alt sammen iscenesat på bedste vis.

© Fmlaursen.dk

Ankommet til øen møder vi en turistindustri, som ikke ligefrem er indbydende. Der er et halvt hundrede små boder der sælger ubrugeligt plastic alt sammen made in Thaiwan eller Korea. Intet af det der udbydes til slag har noget med hverken Thailand eller øen eller filmen at gøre. Det er da også begrænset, hvad der er af omsætning i boderne. I stedet bruger vi de 40 minutter vi har fået stillet til rådighed til at se os lidt om på øen. Øen i sig selv er jo intet. Det er bare rå klippe som dog er ganske smuk. Det der er interessant er klippen der står ude i vandet, og denne bliver da også foreviget fra flere forskellige vinkler. Vi agerer fotografer for nogle Japanere der også lige fotograferer os. Jeg håber jeg er bedre til at tage billeder end dem... Jeg er stor fan af James Bond, og har da også set "Manden med den gyldne pistol" flere gange. Men uanset, hvordan jeg kikker på denne klippe synes jeg vinklen er forkert. Jeg vader derfor frem og tilbage et par gange uden dog af den grund at blive tilfreds med resultatet. Der er vist ikke andet for, end at jeg må se filmen igen. Efter de 40 minutter afhentes vi igen og bringes om bord i vores tourbåd.

Kajak-tur

Turen går herefter tilbage igen i ca. 30 minutter. Her gøres der et stop ved siden af en anden tourbåd og der overføres lidt mad. Det er sande lækkerier vi får serveret her, og igen spiser vi for meget. Men nu er det tid til det mere alvorlige. Af flere omgang sættes vi i en "kano/kajak" og sejles rundt i grotter og huler og tunler i de øer vi anløber. Der er tale om virkelig smukke ture, og jeg vil påstå, at disse ture retfærdiggør hele turen til Thailand. Vores roer og guide forsøger at fortælle os lidt om klipperne, men hans engelske er noget tvivlsomt, og det er derfor begrænset, hvad der kommer over. Turen er dog alligevel en success ved alle.

© Fmlaursen.dk

En af højdepunkterne på er en tur igennem en næsten 100 meter lang tunnel, hvor vi kan se "diamantstenen" - nå ja - det har vist ikke meget med diamanter at gøre, men lidt glimrer det dog, når der lyses på det. Tunnelen munder ud i en indsø i klippen, hvor vi finder vilde aber, der kommer ned fra de højereliggende områder i håb om at der falder en banan eller 2 af. Det var så ikke lige denne gang. Men området er smukt - lige som alle de andre steder vi anløber.

Efter de guidede ture får vi selv lov til at padle lidt rundt i et sikkert område. Jeg har fået rigeligt med sol i dag, og skal holde mig lidt i skyggen. Vi sejler derfor langs klippevæggen rundt. Vandet er uigennemsigtigt som følge af mudderet der dækker bunden. Vi ser ingen fisk, men er dog blevet belært, at der er fisk - bare ikke ret mange. Vi slutter turen af med en svømmetur rundt om tourbåden. End dejlig afslutning!

Tilbage ved pieren afhentes vi af vores Taxichauffør der ikke hoster mindre end før. De rygerlunger hyler nu lidt for meget for min smag. Han kører en anden vej tilbage, hvilket giver os lejlighed til at besigtige de klipper vi er sejlet forbi fra en anden vinkel. En smuk tur. Han giver sig god tid - hvilket han delvist er nødsaget til som følge af de dårlige veje. Turen hjem tager ca. 45 minuter + ca. ½ time ekstra. Det har været en ualmindelig dejlig dag, som kun kan anbefales. Turens pris på 2600 Baht er fuldt ud berettiget.