Rejsen

Den officielle del af rejsen blev påbegyndt fra Paderborn Lufthavn. Denne ligger ca. 90 km øst for Dortmund og er som sådan meget let at finde. Lufthavnen er meget behagelig med et relativt begrænset antal afgange pr. dag. I størrelse minder den meget om Billund lufthavn. Vi havde en meget tidelig afgang, og var derfor nødsaget til at møde omkring kl. 3:00 om morgenen og checke ind. Dette ske uden de helt store komplikationer - lige bortset fra de sædvanlige problemer med dykkerudstyr. Til alt held var dette på forhånd blevet meddelt flyselskabet (Air Berlin), og da papirerne kom frem var der da heller ikke flere spørgsmål. Alt forløb meget glat - der var absolut intet at invende på den service vi blev præsenteret for.

Flyturen var som sådanne flyture er. Der var sparet på alt og sædepladsen var trang. Der blev serveret lidt mad under turen, men det var så lidt, at jeg nægter at tro, at nogen blev mætte. Der var mulighed for at købe "rigtig" mad, men det var til restaurationspriser, og jeg så kun nogle ganske få personer der tog imod tilbuddet.

I lufthavnen på Tenerife forløb alt på skinner. Vi fik ret hurtigt vores bagage, og i ankomsthallen stod der en større mængde guider som hurtigt fik guided os ud til den Bus der skulle føre os halvvejs rundt om øen til Puerto de la Cruz. Vejret var ikke specielt varmt, og det tog ikke lang tid før vores bagage var placeret trygt og godt i bunden af bussen. Buschaufføren viste sig at være meget dygtig. Jeg tager hatten af for den måde han navigerede rundt på de små parkeringspladser ved Hotellerne med den store 52 personers bus.

På Hotellet fandt vi relativt let receptionen, hvor vi fik udleveret en guds velsignelse samling nøgler som skulle kunne give os adgang til dét vi nu engang skulle have adgang til. Skuffende var det at opleve receptionistens sproglige gaver, men med tegn og fakter lykkedes det os alligevel at få dét at vide, vi havde brug for. Dagen efter var det muligt at deltage i et arrangement afholdt af Tjaereborg, hvor man kunne se, hvilke tilbud de havde på ture rundt i landskabet. Vi hørte mange der spurgte efter dette arrangement, men vi så ingen der deltog. Jeg formoder at det skyldes, at man selv til fods skulle bevæge sig til et Hotel der lå markant højere i landskabet, hvorefter man i Bus ville blive transporteret til det centrale Hotel, hvor arrangementet fandt sted.

Hjemrejsen

Et par dage før hjemrejsen, kunne man ved receptionen finde en mappe med de nødvendige oplysninger om opsamlingstidspunkt med videre. Da vi skulle rasende tidligt af sted fik vi en aftale med hotellet om at vi kunne få en madpakke så vi havde lidt at tykke på inden flyet skulle lette. Denne madpakke havde en noget tvivlsom kvalitet, og jeg må med skam tilstå at vi efterlod hovedparten af denne på hotellet. Buschaufføren der skulle køre os til lufthavnen var noget morgensur, og der var en del der fik et par hårde ord med på vejen, da de ikke var klar da han kom. Dette var nu ikke helt retfærdigt, da han stort set altid kom 10-15 minutter for tidligt i forhold til det annoncerede.

Flyveturen hjem gik lige så fint som turen derned. Der var absolut intet at bemærke. Vi havde bedt om at få en vinduesplads, men uvist af hvilken grund, havde man altså valgt at fjerne ét vindue i denne flyver - og det blev så lige det vindue der, hvor vi fik pladser. Det var lidt skuffende, ikke at kunne kikke på Teide en sidste gang - men sådan skulle det nu være.

I Paderborn Lufthavn nåede bagagen næsten at komme på båndet før vi nåede til båndet. Det har jeg alligevel aldrig oplevet før. Noget tyder på, at der er for få afgang i denne lufthavn - ellers kan man ganske simpelt ikke være så effektiv.

Transportmæssigt var turen altså en succes.